what it takes to be a choreogafer/ dance teacher


Mod
 
När jag säger mod så tänker ni säkert, vad menar hon med det? Jo jag ska förklara vad jag menar med mod. I dansvärlden så är det väldig hög konkurrens. Jag menar VÄLDIGT hög. För att bli upptäckt så måste man lägga ner sin själv och även kanske blod, svett och tårar i sin dans. På grund av att det är så många som vill lyckas inom dans så måste man vara unik och ha en unik stil. Man får inte vara rädd för att köra sitt eget race. Det kommer finnas några eller någon som kommer att vilja trycka ner dig. Vissa kanske säger att du har för höga drömmar och det du vill och drömmer om är omöjligt. Men NEJ. Ingenting är omöjligt bara man tror på sig själv och brinner för det man gör så kommer allting att gå.
 
Förståelse och hänsyn
 
När man är en koreograf så måste man ha förståelse för att alla kanske inte är lika duktig som du. Med detta så menar jag att man kan inte alltid förvänta sig att alla har samma kunskaper som man själv har. Man måste ta hänsyn till eleverna eller dem personerna som man lär ut koreografin till. Om man har gjort ett steg som dem tycker är svårt men som jag tycker är lätt, så måste jag kanske ändra steget lite så att det blir lättare för dem. Om man vill att alla ska känna sig duktiga och att dem klarar dansen så måste man anpassa dansen för dem som ska dansa den.
 
Stötta och peppa
 
 Jag har varit med om att det är fler elever som blir ledsna och irriterade på sig själva när dem inte klarar ett dans steg. Eller dem hinner inte med i takten till musiken. Jag kan känna igen mig så väl. Man blir frustrerad för att man vill att allt ska sitta och bli perfekt. Men vet du att det krävs att man övar. ÖVA, ÖVA, ÖVA. Det är det enda sättet som du kan bli bättre på. Det är nästan omöjligt att man klarar det på första försöket. Jag har övat och tränat och slitit i åra tal så att jag ska kunna uppnå mitt mål.
 
Det är jätte viktigt att peppa eleverna. Om du ska ge dina elever kritik så ge till exempel din kritik först sedan så ger du den personen en eller två positiva saker som den gör under dansen. Det gäller ju inte bara inom dansen utom inom alla sporter om man vill ge kritik till sina elever. Så som jag sa ge din kritik eller börja med det positiva som den gör sedan ge din kritik och ge sedan en positiv kommentar igen.
 
 
 
 

0 kommentarer