Frukost är dagens viktigaste mål

Som många av er kanske vet så går jag upp väldigt tidigt på vardagarna. Klockan 5 för att vara exakt. Jag har alltid gått upp då och det första jag har gjort då är att äta frukost. Vilket enligt mig har varit ett dåligt val, eller ja dåligt och dåligt. Jag får ju i mig frukost, men det jag menar är att jag har alltid ätit så himla tidigt. Så att när jag har kommit till skolan vid halv 8 ungefär så har jag varit hungrig.Men nu på sista tiden så har jag alltid fixat min frukost dagen innan. Som jag sedan kan ta med mig och äta på bussen eller i bilen eller som jag kan äta när jag har kommit till skolan, ja you name it.
 
Men jag tänkte att jag skulle tipsa er om tre stycken frukostar som man kan göra dagen innan. Dessa tre brukar jag alltid göra. Den första är:
 
Övernatten gröt!
 
 
Det jag använder till min övernatten gröt är Havregryn, Mandeldryck, Sesamfrön som jag sedan häller allt i en glas bruk.
 
 
Jag rör om allt så att det blandas. Jag häller så mycket mandel dryck så att det är över havregynet. Så att allting är täckt.
 
 
Sen så brukar jag toppa min gröt med frukt och bär och även lite honung. Så himla gott!!!! Tycker verkligen att ni borde testa detta. Jag blir mätt på denna gröt och jag håller mig ända till lunchen.
 
Gröt på morgonen ger mig extra energi. Jag har i sesamfrön för att de innehåller järn, jag som har bestämt mig för att bli vegitarian tappar just järn när jag väljer bort kött. Så jag måste ju ersätta det med andra saker, då är sesamfrön jätte bra.
 
Yoggi med honung och musli
 
 
 
Jag har haft naturell yoggi i en burk och sedan så har jag haft i honung efter smak. Till det så har jag musli i en burk brevid som jag sedan häller i, i yoggin när den ska ätas.
 
 
Man kan antingen ha i köpt musli eller så kan man göra en egen. Jag hade här havregryn och russin.
 
Havrescones!
 
Detta är verkligen en favorit.
 
 
Det du behöver är till cirka 2 stora scones och till  cirka 4 små scones:
 
2 dl havregryn
2 dl fullkornsdinkelmjöl
2 tsk bakpulver
50 gram smör
2 dl naturell yoggi
råsocker eller havssalt
 
Det du gör är att:
 
- Sätt först på ugnen på 230 grader
- Rör ihop havregryn, fullkornsdinkelmjöl, bakpulver och salt
- Nyp sedan ner smöret med det torra ingredienserna
- Häll i naturell yoggin och rör sedan till en ganska så klibbig smet
- Strö lite salt över på toppen
- Sätt in i ugnen i 12-15 min
 
 
Vad brukar ni äta till frukost?
 

Här kommer det en liten förklaring till varför det är viktigt att äta frukost VARJE dag. Man har hört att frukost är dagens viktigaste mål och ja det är den faktiskt. Här är några saker om varför det är bra att äta frukost:
 
Bra för blodsockret
 
När du äter frukost så håller sig blodsockret på en jämn linje. Om du inte äter frukost och sedan väntar ända till lunchen så  har ditt blodsocker varit lågt ända tills lunchen. När man skippar frukosten och går då direkt till frukosten så stiger ditt  blodsocker fort. Så för att man ska ha en jämn blodsocker linje så ska man äta frukost.
 
Energi
 
Frukost ger dig energi. Energi så att du orkar med dagen. För om du skippar frukost så har kroppen ingen energi på morgonen. Mat funkar som vårat bränsle precis som bensin är bilens bränsle. Utan vårat bränsle så blir vi sega och orkar inget göra. Men med bränsle så orkar vi allt.
 
Ingen morgon aptit?
 
"Det är vanligt att man inte har någon vidare aptit på morgonen. Men du bör trots det äta inom en timme efter du stigit upp. När du vaknar frigörs det blodsocker i levern. Detta sker för att du överhuvudtaget skall orka gå upp. Men det varar tyvärr inte så länge, utan du behöver fylla på inom kort."
 
Detta är just därför som det är så smart att göra ens frukost dagen innan som man kan ta med sig till skolan eller jobbet på morgonen.
 
 
 
 
0 kommentarer