Nya böcker till mitt lilla bibliotek #2

 
Bokmalen har slagit till igen - de vill säga jag. Igår började nämligen BOKREAN på bland annat bokus och akademibokhandeln. Efter skolan idag så slank jag och en vän in på akademibokhandeln fär att spana på rean. Hade kunnat köpa så många böcker. Men var ju då tvungen att dra i bromsen och hejda mig lite , hehe. Men jag fick med mig 5 böcker hem. Vilket jag vart nöjd över, så här är mina 5 nya bok köp ↓↓↓
 
 
Första boken heter Jag ger dig solen  och är skriven av Jandy Nelson. Baksidan lyder så här:
 
" Noah och Jude är tvilingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. han vill hellre måla av världen i sitt skissblock än att leva i den, medan hon kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla ill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteorier och får Noahs kropp att vibrera. Men så inträffar det otänkbara- en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.
 
Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat måla och Jude har blivit en ensamvarg. Hon försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en exentrisk skulptör och en kille med världens snedaste leende. Och tvillingarnas liv vänds upp och ner, igen."
 
Såå spännande. Ser framemot att läsa den.
 
 
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv är skriven av Tom Malmquist.
 
" Tom och Karin väntar sitt första barn när Karin plötsligt insjuknar och måste föras till sjukhus. Barnet tas ut med kejsarsnitt och som i en mardröm springer Tom i kulverterna under karolinska sjukhuset, mellan intensivvårdsavdelingen och Neonatalen; mellan liv och död. När han återvänder hem är det utan Karin, ensam med ett spädbarn och en chockartad sorg. Några månader senare dör också hans egna pappa, som han hela sitt liv haft ett komplicerat förhållande ill. "
 
Jag vet att denna bok har några bloggar läst, bland annat Flora Wikström ( tror jag). Den har iallafall fått bra recensioner och den verkar hur spännande som helst.
 
 
Vi är alla helt utom oss skriven av Karen Joy Fowler.
 
" Som barn pratade Rosemary oavbrutet. Så mycket att hennes pappa bad henne pappa bad henne i historians mitt vare gång hon ville berätta något. Nu har Rosemary börjat på universitetet och hon pratar inte länge oavbrutet. Minst av allt patar hon im sin familj. Hon växte upp med två syskon: Lowell och Fern. Båda djupt älskade och båda numera försvunna ur hennes liv. Någonting hände som lämnade familjen i spillror. Sedan dess är Lowell på flykt, deras en gång så levnadsglada mamma är en skugga av sitt forna jag och hennes pappa likaså. Och Fern, Rosemarys älskade syster, vad hände med henne? Ingen av dem hade kunnar föreställa sig hur Ferns öde skulle påverka dem. Då, nu och föralltid."
 
Om jag ska vara ärlig så läste jag bara halva baksidan. Det tog mig halva baksidan att bli fast i denna bok. Så spännande.
 
 
Glöm mig skriven av Alex Schulman
 
" Sökandet efter försoning.  Alex är påväg till barndomstorpet i Värmland för att hämta hem sin mamma, som stängt in sig på ett rum och druckit flera dagar i sträck. I hemlighet har han redan kontaktat ett behandlingshem för alkoholister. Han när ett hopp, för någonstans djupt inom honom finns ljusa minnen. Minnen av en kärleksfull och närvarande mamma. Vad var det egentligen som gick fel mellan dem?"
 
Har länge tänkt att köpa denna bok, och äntligen så har jag gjort det. Ska bli kul att läsa hur han hade det som liten.
 
 
Allt jag inte minns skriven av Jonas Hassen Khemiri
 
"Folk säger att Samuel och Ladie var självsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dem var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Ladie att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar."
 
Lite oklar beskrivning tycker jag, men den verkar ändå spännande. Jag har hört bra rekomendationer om denna bok också. Så ska bli galet roligt att läsa denna bok och sedan alla andra böcker.
 
Vilken bok tycker då verkar mest spännande och vilken vart du sugen på att läsa??
 
0 kommentarer