Varför skämmas när det är en sådan naturlig sak?

Happy Friday!!!
Äntligen fredag. Fast man nyligen har kommit från ledigheten och från lov och bara gått i skolan i 3 dagar så är det skönt med helg. Att få mysa och chilla igen och inte behöva gå upp tidigt, det är skönt. Idag efter skolan så tog jag en fika med en vän på Espresso House och pratade. Vi satt vid bordet i ungefär 2 h och bar pratade om allt och inget. Vilket var skönt och behövligt.
 
 
 
Men mina läsare. Nu ska jag inte skriva om hur min dag har varit. Nej nej, utan jag ska ta upp ett ämne som är väldigt VÄLDIGT skam belagt idag. Ett ämne som ingen nämner högt och pratar om. Därför känner jag att jag  vill lyfta upp detta ämne och prata om det.Kan ni kanske gissa vad det är som jag ska ta upp?
Någon som gissat?  Idag så ska jag prata om MENS. För att vara ärlig så känns det väldigt konstigt och
lite nervöst att skriva om detta ämne. Varför är det så? Är det för att det är så tyst runt detta Ämne?
 
Varför är det så att just mens har blivit så skam belagt att prata om när alla kvinnor har det eller har haft eller kommer att få mens? Jag menar ungefär hälften av världens befolkning är kvinnor, den andra hälften är män. Hur kan det då komma sig att vi kvinnor skäms så mycket över att ha mens? eller iallafall att prata om det?
 
Jag lyfter fram en händelse i mitt liv.
När jag ska gå på toa för att byta binda så gömmer jag alltid min binda i min tröjärm för att dölja att jag har mens eller för att dölja att jag behöver byta. Jag försöker ta bindan så diskret från väskan som det bara går.
Men varför gör jag så och varför känns det så här som att man måste smyga med bytet?
Jag menar varför tar man bara inte ut sin binda eller tampong från sin väska så som man tar ut en penna till eller något annat som behöver till lektionen. Sen att man kanske lägger bindan/ tampongen i byxfickan i tröjärmen
det kan jag förstå för att man inte vill skylta med att man har mens just nu. Men vad kan hända? Om det nu skulle vara någon som ser att man tar ett byte och går till toan. Det bevisar ju igentligen att man vill hålla sig ren och fresch när man byter.
 
Mens är en av det mest naturliga sak som finns hos alla oss Tjejer/kvinnor. Att känna att man skäms när man tar upp ämnet mens. Det bästa vore om man kunde FÖRSÖKA sluta med att skämas över detta. Jag menar efter som att i stort sätt alla kvinnor har upplevt hur det är att ha mens så borde inte det vara något skämmigt. Egentligen. Jag brukar prata med mina vänner om mens någon gång sådär ibland. Jag kan då talaom att jag känner mig rätt obekväm att prata om detta. Visst mens är inte något ämne som jag tror att man pratar så ofta om. Men man borde prata mer om det här med mens för att få bort den här skämmiga känslan och få mer vetskap om ämnet.
Mensen är olika hos oss alla som har det.Till exempel så:
*Vi tappar olika mycket blod som kroppen rensar ut,
*Vi mår olika under dessa dagar vi har detta. Några får jätte ont medans några är näst intill oberörda.
*Vi har olika ont utav detta som händer med våra kroppar under vår menscykel.
*Vad är det som händer igentligen med oss under denna tid en gång i månaden?
*Vad tycker ni om detta? Tycker ni att det är skämmigt med detta ämne som jag har tagit upp?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 kommentarer
Longevity - en blogg om hälsa

Ja knepigt att det ska vara så svårt att prata om

Svar: Ja men visst är det. Men ju mer man pratar om det desto lättar blir det. <3
Amanda Wester

Fredrik Emilsson

har aldrig riktigt förstått varför det ska vara sånt tabu runt mens, precis som om ni vore äckliga. eller smutsiga. nä det är så naturligt som det bara ska.

Svar: Har inte heller förstått det, men man måste komma över denna gräns som gör att det ämnet blir skämmigt tror jag. Men tack för din kommentar <3
Amanda Wester