Alla måste sluta att be om ursäkt för allt dem gör

Ordet förlåt är ett ord som vi säger alldeles för ofta tycker jag. Förlåt är något som jag använder dagligen. Alldeles för ofta. Jag säger förlåt när jag svarar sent på ett sms eller på en snap på snapchat. Jag säger förlåt när jag säger något, när jag säger min åsikt.  Jag säger förlåt för saker som man inte ska säga förlåt för. 
 
Ordet förlåt betyder att man inte kommer göra om det man ber om förlåt för. Att be om förlåtelse för att man svarar sent på ett sms och sedan förklara sig varför man svarar sent tycker jag att man borde sluta med. Det jag menar är att man kan inte förvänta sig att alla personer ska ha sin telefon i handen hela dagen lång 24/7. Man kan inte förvänta sig att en person ska sitta inne på ens konversition hela tiden och vänta på ett svar. Utan varje person har ett eget liv, med egna saker att göra. Nästa gång du inser att du har fått ett sms och svarar sent, be inte om ursäkt. Du behöver inte förklara dig varför du inte svarade på en gång.
 
Att be ursäkt för sina åsikter är som att be om ursäkt för att man finns till. Det är det dummaste man kan göra tycker jag. Varför ska man be om förlåtelse för att man tycker en viss sak? Varför ska man säga förlåt för att man tror och tänker på ett annat sätt? Stå upp för det du tror på. Säg inte förlåt för hur du tänker, känner eller säger. Om du nu inte har sagt något dumt som sårat en annan person osv, då så måste man säga förlåt. Men inte annars.
 
Man har inget att be om förlåtelse för om man inte har sagt eller gjort något dumt. Så be inte om ursäkt för saker som du inte ska be om förlåtelse för.
 
 
0 kommentarer