Recept: Vegetarisk Gulasch soppa

 
Igår så tog jag mig tiden till att laga en vegetarisk soppa. Jag handlade allt som behövde och slog ihop soppan. Detta uppskattades av familjen. Den var god, perfekt konsistens och en nia av en tia i betyg av familjen.
 
Allt du behöver i soppan för 4 pers är:
 
- 3 Mjöliga potatisar
- 2 gula lökar
- 2 vitlöksklyftor
- 3 paprikor i olika färger
- smör
- 1/2 dl tomatpuré
- 1 tsk spis kummin
- 1 tsk chilipulver
- 1 liter grönsaksbuljong
- 1/2 dl hackad persilja ( går att uteslutas)
- 2 dl matyoghurt
 
 
Skala potatisen först. Jag använde mig av redan kokad potatis, det funkade lika bra. Dela potatisen i halvor och skiva dem. Skala sedan och hacka löken och vitlöken. Kärna ur paprikan och sär i bitar. Fräs alla grönsaker i smör i en kastrull. Rör sedan ner tomatpurén, kummin och chillipulbret. Häll på buljongen och låt soppan koka ett tag, i ungefär 10- 15 minuter. Servera sedan soppan med en klick matyoghurt och strö persilja över soppan, servera även med en liten bröd bit till.
 
 
2 kommentarer
Freja Lindsjö

Intressant med en vegetarisk variant :)

Svar: Det var verkligen gott! borde verkligen provas ;)
Amanda Wester

Amina

Tack för ett enkelt recept! :) samlar på mig massor i ett försök att äta ännu lite mer grönt.

Svar: Det var så lite så, ååå vad häligt! <3
Amanda Wester